Alla inlägg under december 2011

Av jorden-runt-vartefter - 31 december 2011 15:23

Nyårskrönika 2011


2011 har varit ett spännande år. Jorden har inte gått under trots ett antal varningar om att det skulle ske. Obama har fortsatt att styra USA med järnhand, och med hjälp av fru Obama. Khadaffi fick bita i gräset efter mycket om och men (synd att det inte blev en rättegång). Den svenska närvaron i Belgien har blivit klart förstärkt, många av er vet vad jag menar – ni andra får fortsätta att leva i okunskap. Men störst detta nådens år 2011 var nog att S/Y Alida, dvs min ketch, kom i vattnet efter ett antal år på land. Denna sjösättning har gett genklang i stora delar av den civiliserade världen.


En nyårskrönika ska byggas upp kring ett antal stolpar och således blir min första stolpe ÅRETS STÖRSTA HÄNDELSE och det blir alltså sjösättningen av S/Y Alida – då var den stolpen klar.

 

 

Nästa stolpe blir ÅRETS JOBBIGASTE HÄNDELSE och det blir alla stormar och allt blåsande innan jag omgrupperade från gamla kajplatsen till den nuvarande. Jag låg och höll mig fast i britsen många nätter medan båten hissade upp och ner. Jag trodde att det ingick i sjömanstillvändningen, men när det började bli skador på båten så var det dags att omgruppera. Jag blir nog sjöman utan att bo i en båt som far upp och ner hela tiden. Hoppas att balanssinnet inte tagit någon permanent skada av guppandet.

 

 

Nästa stolpe blir ÅRETS FÖLJETONG och där hamnar mitt ständigt återkommande problem med att hålla igång den vattenburna värmen i båten. Precis när jag fått tätt på ett ställe och fått tryck i systemet så brast det på någon annan plats, och så fortsatte det i en never-ending-story. Till slut övergick jag till ren elvärme, konvektorelementen som jag fick av tomten, och sedan dess är värmen bra och konstant.

 


Stolpen BÄSTA KÄNSLAN UNDER ÅRET kommer härnäst och det blir att tiden har stannat av sedan jag flyttade ombord. Det är svårt att förklara men jag känner mig mycket mer harmonisk nu när jag bor på båt, och det känns som jag hinner mycket mer på den tid som finns.

 

Därefter kommer ÅRETS BILD och det blir svårt. Jag tycker att miljön som jag är i och bor i är helt fantastisk och det mesta blir bra på bild. Jag kan inte ta ut någon ensam bästa bild utan det får bli de bilder som jag tog i förmiddags, och som visar vilken härlig och fotogenisk miljö jag befinner mig i.

   


  i all prakt    hala bryggor    frostdäck  

 

 Sist men inte minst kommer kategorin VÄRDEFULLAST UNDER ÅRET och det blir givetvis alla vänner och bekanta som man har runt omkring sig – Tack för att ni finns och Gott Nytt År till er allihopa – och 2012 kommer att bli ett än bättre år och ni är alla välkomna ombord när ni har vägarna förbi.

  


GOTT NYTT ÅR

Av jorden-runt-vartefter - 31 december 2011 11:51

Förberedelser inför nyårskrönikan


Sitter och väntar på en lunchkamrat, och har tid att fundera över den kommande nyårskrönikan. Alla stora bloggare, och dit räknar jag mig inte, har en spännande nyårskrönika - så vi får se hur min blir, den som jag samlar ihop tankarna inför. Ni får hålla ut ett tag till, storverk skapas inte på en kvart. Vila ögonen på denna vackra natthimmel under tiden.

   

Av jorden-runt-vartefter - 30 december 2011 12:51

Hamnliv


Det är vackert i hamnen. Att bara ta med sig kameran och vandra omkring är oftast ren njutning. Just idag så visar sig moder väder från sin allra bästa sida. Någon plusgrad, vindstilla och sol - det kan inte vara bättre näst sista dagen på året. Det är lite halt på träbryggorna, så ett och annat halksteg bli det.

  


Fångar man solljuset på rätt ställe så kan det bli härliga fototekniska fenomen. Den här bilden kan man tro är tagen på morgonen eller kvällen, men är faktiskt tagen mitt på dagen. Det är suveränt med digitaltekniken där man kan ta mängder med bilder, och sedan välja ut dem man gillar. Så gjorde man inte, hade man inte råd till, i den tidigare analoga fotograferingsvärlden.

  


Vi är några stycken som bor mer eller mindre permanent på olika båtar och flytetyg i hamnen. Man tittar till varandras båtar och hjälper till, eller åtgärdar, om det är något som händer, eller är på väg att hända. En slags hamngemenskap. Nu har jag precis druckit kaffe hos en kamrat som bor på en fiskebåt ett par bryggor bort. Han har en braskamin i sin båt, och en sådan skulle jag vilja installera och ha. Härlig värme.


Min skuta ligger vackert vid sin kajsnutt nu och då och då så knackar det på kappen och någon undrar om man är hemma. 

  vacker och inbjudande


Vill man börja leva det här livet så finns det några objekt till salu. Det är bara strosa runt och titta på vad som erbjuds. Sälj av villan och statusjakten, kasta loss - haven ligger bara där och väntar. Den här båten seglar tydligen bara någon gång per år och skulle väl må bättre av att ta ett varv runt jorden.

  


Den "norska" ketchen ligger kvar i all sin ståtlighet och jag går dit då och då och kollar till den. Ketch-grabbarna är tillbaka i Bergen, men till våren kommer de förhoppningsvis tillbaka och rustar in båt för vidare ävenyr.

  "norska" ketchen, en vacker skapelse


Efter promenerandet i hamnen så är det skönt att krypa ner i sin egen skuta, göra i ordning lite varm glögg och krypa upp i soffan och läsa en god bok. I morgon är det nyår och förhoppningsvis så samlar jag ihop mig till en nyårskrönika. Ha det så länge.

 


Av jorden-runt-vartefter - 28 december 2011 20:38

Längtan


Då har jag mekat pump hela dagen. Snacka om otillgängligt ställe att sätta en pump på. När jag ska montera åter denna, eller en ersättare om det visar sig behövas en, så ska jag förlänga slangarna så att jag lättare kommer åt pumpen om/när den krånglar igen.


Idag har vädret varit lugnt och stilla, vilket är skönt då man ska stå på huvudet i maskinrummet. December månads slut och det är barmark, 5-6 grader varmt och lite lagom vindigt - då längtar jag till våren och att få hissa seglen igen.

  


På bilden är storseglet på väg upp under en av höstens seglingar. Fortsätter vädret så här kanske det går att kasta loss och ta en vintertur till Gotland, eller varför inte ner till den östgötska skärgården. Måste nog intensifiera sökandet efter lämplig besättning så att det går att kasta loss (cut the painter) om det blir läge.


   Höst- och vintersegling går bra med rätt klädsel.


Nu har jag bott in kojen i salongen och trivs riktigt bra i den. Den är lite krånglig att ta sig upp i, man är inte så vig längre, men väl där så är den riktigt bekväm. Jag får se om det blir läge att prova någon av de andra sju kojerna som jag inte har provat, eller om jag stannar i denna binge. Håll med om att min nuvarande koj ser fin ut.

   

Av jorden-runt-vartefter - 27 december 2011 16:42

Fortsatt blåsigt


Blåsten, eller kanske snarare stormen, fortsätter med oförminskad kraft. Samma vindriktning som tidigare, vilket jag är tacksam för. Tittar man på bilden så ser man att skutan blåser ut från kajen och hänger fast i sträckta förtöjningslinor. Mycket bekvämare än det motsatta dvs att hon ligger an mot kajen hela tiden. Som det är nu så blir det lutning åt babord när förtöjningsgodset är maximalt sträckt och vinden trycker på i riggen. Det har tydligen varit vindstyrkor upp mot 30 sekundmeter och det låter ordentlig om linor, master och vajrar. 

   


Idag har jag stått på huvudet ner i maskinrummet och jobbat med pumpen till septikanken som inte vill fungera. Den är ännu inte loss, men loss ska den. 


I en paus så gick jag ut och tittade på den ständiga sjöfarten som pågår i hamnen. Det finns en särskild plats för shipspotters, dvs personer som tycker om att titta på fartyg och fotografera dem. Sedan läggs bilderna ut på nätet och så hålls det koll på vilka fartyg som besöker olika hamnar. 

När jag var tillfällig shipspotter idag så bogserades en stor pråm loss, med en pusher (båt som knuffar en pråm framför sig) fastsatt i pråmen, av en bogserbåt. 

  bogserbåt, pusher och pråm - allt i ett


Man inser lätt vilka enorma krafter som är i rörelse och hur skickliga de är som bemästrar dem. När pråmen väl var loss från kajen med sin pusher så utgör det ett imponerande ekipage.

  


Det ser ut som ett fartyg, men är i själva verket en stor pråm med en påknuffare i ena änden. Mäktigt.


Nu kryper jag ner i kajutavärmen igen och hoppas att vinden mojnar av lite grann. Värmen får gärna stanna kvar, men blåsten kan få försvinna.


  

Av jorden-runt-vartefter - 26 december 2011 16:40

Stormy weather


I natt var det ordentligt blåsigt. Jag sov med ena ögat och örat halvöppet, det blir så när det stormar och blåser som det gjorde i natt. Man ligger och lyssnar efter ljud som inte ska vara där. Vinden tryckte ut skutan från kajen så jag låg i alla fall inte och högg mot den. Vid halvfemtiden kom det en riktigt duns och jag äntrade upp på däck i långkallingar, tshirt och kängor - en syn för gudarna. Det var min cykel som hade blåst omkull och studsat mot bordläggningen. Bra att den inte ramlade mellan kajen och skrovet. Jag tittade mig omkring och samtidigt så lyssnade jag efter ytterligare avvikande ljud. Det riktigt tjöt om tackel och tåg i min rigg. Förtöjningsgodset var ordentligt sträckt. Allt väl, trots vindar på upp mot 20 sekundmeter, så jag törnade in igen.


På morgonen när jag skulle vaska sömnen ur ansiktet så blev jag påmind om att jag glömt fylla vattentankarna. Sagt och gjort, här vid den här kajen är det bekväma 15 meter till vattenposten, så fram med slang och tappa i. Läge och tappa ur lite gråvatten tänkte jag efter morgontoaletten (det är tillåten även i hamn). Vafalls, septiktankspumpen går inte igång, och den som sitter så otillgängligt till. Upp med motorrumsluckorna.

   


Längst bak och nästan under huvudmotorn ligger nämnd pump på durken. De svarta sladdarna som syns virade i en ögla är de som strömförsörjer pumpen. Kanske inte så lätt att förstå vilka jag menar, det finns ju ett antal sladdar och slangar därnere. För att komma åt pump och sladdar så måste man i princip stå på huvudet för att komma åt. 

  längst därnere vilar pumpen på durken


Jag lyckades meka isär 12 volts sladdarna och konstaterar att rörsäkringen är hel. Jag mäter strömmen och konstaterar att kräm finns det ända fram till pumpen. Blir till att montera bort pumpen och se om det går att få liv i den. Tills vidare får jag vara restriktiv med att tappa ner disk- och tvättvatten i septiktanken.

  På min instrumentpanel blandas svenska och tyska.


Medan jag har det färskt i minnet så vill jag passa på och tacka för de kommentarer och frågor som duggar in då och då. Likaså är det roligt att mina bilder då och då väcker lite diskussion och meningsutbyten på FB. 


Nä, nu tar jag en pralin medan jag väntar på att hästarna ska förstärka kassan i dagens V75:a. Vem vet, det kanske behövs lite förstärkning till en ny pump. 

     

Av jorden-runt-vartefter - 25 december 2011 18:01

Juldag i hamnen


Det är skönt att ligga dra sig på juldagen, men till slut tog latheten ut sin rätt. Började dagen med en lång cykeltur och promenad i den gamla batteriterrängen som finns i anslutning till hamnen jag ligger i. På en krigsförbandsövning 1983 var jag placerad på ett närliggande fast batteri, men det här batteriet på Femöre var också rustat och med i övningen. 


Därefter strosade jag runt i hamnen och pratade med grannar och juldagsflanörer. Det finns en hel del militära inslag bland båtarna som ligger här. Till exempel denna gamla bevakningsbåt, eller är det en av flottans vedettbåtar.

   


Jag ska undersöka vem som äger den och vad den används till. Den ser i alla fall ut att vara i hyfsat skick. Men det ligger även modernare (f d) militära flytetyg, eller vad sägs om ett par stridsbåtar som numera verkar vara i Sjöfartsverkets ägo, eller åtminstone används av dem. 

   


Sedan finns det antal båtar som ligger kvar i vattnet och är väl rustade och övertäckta inför den vinter som borde ha varit här för länge sedan. Den här övertäckningen tycker jag är föredömlig.

  Föredöme


Går jag över på andra sidan hamnen så ser man hela området i ett annat perspektiv. Min båt ligger till höger om kustbevakningsbåten. Stora kranen står på andra sidan stora hamnen men ser ut att vara en del av hamnen som jag ligger i på grund av att den är så gigantiskt stor.

  


Lite längre ut på udden och ut mot havet ligger Ljungholmen som jag tror har varit ett sjöscoutläger eller något liknande. En härlig vy är det hur som helst.

   


Nu blir det en skinkmacka till.   



Av jorden-runt-vartefter - 24 december 2011 23:40

Sent Julafton


Precis uppkommen (från juldoppet) och jag kan lova att mitt däck är både kallt och halt. Det är några minusgrader och alldeles klart, men vilken härlig afton det är. Polstjärnan är så tydligen att det är ingen tvekan om vart åt norr ligger.

  


Ser att man min kapp ser ganska frostbiten ut. Nu är det bara att ta sig ner med hjälp av hamnljuset som lyser in i doghouset och ner i värmen i salongen. Tänk att stå och styra en riktig kall natt nere på sydatatlanten i ett lagom utkylt doghouse, är inte det en lagom framtidsvision.

   utkylt doghouse


Väl nere i salongen så hade lilltomten krupit fram och ville vara med i båtvärmen. Nu tar vi en sista julaftonswhisky innan det är dags att krypa ner i bingen. 

   


Ovido - Quiz & Flashcards