Direktlänk till inlägg 5 december 2013

Obehagligt

Av jorden-runt-vartefter - 5 december 2013 18:33


Obehagligt




En kamrat ringer och säger att jag måste gå in på min hemsida och titta på vad som har hänt. Jag tänker jag har väl ingen hemsida, jag har ju en blogg. Men så kom jag ihåg, min f d skeppskamrat ville att vi skulle ha en hemsida för att informera om vårt jorden-runt projekt, och kanske i bästa fall också värva någon besättningsmedlem på det sättet. Min skeppskamrat var administratören och så skrev vi då och då på hemsidan om vad vi gjorde, var vi seglade osv. Så på min kamrats uppmaning så länkade jag mig in på hemsidan http://jorden-runt-vartefter.se/ och detta var vad som mötte mig:




Projektet nedlagt


   




Projektet är nedlagt på grund av olika uppfattningar om


Vad segling är


Vad kamratskap är


Ansvar


Först uppfattade jag det som skämtsamt, min f d skeppskamrat som adminstratör för hemsidan, men även jag kunde logga in och skriva om jag ville, ville markera att han kliver av projektet - men sedan tänkte jag, varför måste det markeras med en dödskalle. Jag kände klart obehag, maffian lägger ett avhugget hästuvud i sängen hos personer de inte tycker om - vad betyder symboliken en dödskalle på en nedlagd hemsida. En sak går att konstatera och det är att det som läggs ut på nätet finns kvar där för alltid, bara man letar så dyker det upp. Jag konstaterade att via min profil på twitter så hänvisar jag till min bloggsidan och hemsidan med dödskallen, alltså måste jag bort länken till hemsidan så att mina twittervänner inte behöver läsa sådant dravel. Sedan går det att konstatera att om man söker på jorden-runt-vartefter så får man bl a upp alternativet http://jorden-runt-vartefter.se/ och då kommer man till dödskalle-sidan. Alltså finns det kvar för evigt.


Efter denna obehagliga upptäckt gick jag vidare till vår gemensamma google-drive portal där vi samlat digitala instruktioner, bilder, kom-ihåg-listor mm - sådant som vi gemensamt samlat och skapat för att ha till hands om och när det skulle behövas. Google-drive portalen var stängd, jag kunde inte komma in längre. Vissa instruktioner var till exempel sådant som inte finns i pappersformat ombord, utan sådant som vi hittat på nätet för vissa apparater och applikationer ombord. Visst, det mesta kan jag säkert hitta igen, men varför gå man in och blockar eller förstör för den andra parten?


      


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jorden-runt-vartefter - 5 juli 2014 09:29

Blogginläggen har blivit väldigt få under de senaste månaderna, och likaså har besöken på Alida blivit. Det blir bara då och då som jag tar mig dit och tillbringar lite flyende kort tid ombord. Hon ligger i alla fall hyfsat tryggt vid sin kaj bland n...

Av jorden-runt-vartefter - 6 april 2014 21:28

Avtäckt   Vilken fint helgväder det har varit, och vad är bättre då än att täcka av skutan. Alida ligger ju i året runt, men får en vintertäckning av formsydda presenningar på sig över vintern för att må bra. Den här vintern har ju varit verklige...

Av jorden-runt-vartefter - 4 mars 2014 19:23


Som en drottning ...   ... ligger hon där vid kajen när man närmar sig. Den här vintern har hon fått varit mycket ensam och man riktigt känner hur hon längtar efter sällskap när man närmar sig. "Är det dags" att komma nu verkar hon säga, och så r...

Av jorden-runt-vartefter - 27 januari 2014 19:18

Var nere och kollade till skutan. Vattennivån var så lång att det såg ut som kära Alida tagit in vatten och låg långt under bryggnivån, men ingen fara - hon flöt som hon skulle. Vattennivån är tydligen 20 cm under normalvattenståndet. Lite is har ...

Av jorden-runt-vartefter - 5 januari 2014 16:30

2014   Det blev ett snabbesök till Alida i veckan som gick och hon verkar klara sig bra i sin ensamhet. Tomten har skött sig fint under jul- och nyårshelgen och ståndaktigt hållit sin plats i  salongen. Lite hade han nallat i barskåpet, men det ä...

Ovido - Quiz & Flashcards