Alla inlägg under april 2012

Av jorden-runt-vartefter - 30 april 2012 21:26

Vår


Nu är väl i alla fall våren här. Har varit och är i huvudstaden för tillfället och nu verkar det ha exploderat. Uteserveringarna, som poppade upp som svampar ur asfalten, fylldes till bredden av sol-lapande människor. Det är nästan så att solen kipar efter andan och tänker att mer strålning än så här orkar jag inte skicka ut, men redan har de där soltörstande nordborna redan sugit i sig alltihopa.


När inte solen orkar skicka ut mer värmeenergi så ordnar vi det själva och tänder stora brasor och bål på allehanda platser där vi kommer åt. Sedan samlas vi runt eldarna och sjunger in den nya årstiden. Stämningsfullt och skönt är det. Gutår alla vår- och solälskare. Nu är våren här. 

   

Av jorden-runt-vartefter - 28 april 2012 23:30

Alida


1153 kvinnor i Sverige heter Alida. Hur många båtar som har namnet Alida vet jag inte, men min skuta heter så och idag har hon namnsdag. Namnet är en förkortning av tyska Adelaide som är hopsatt av orden adel/adal "ädel" och heid/heit "väsen, gestalt", som således tillsammans betyder "den ädla". Alida på latin blir liten. Oavsett detta så är hon min ketch - en ädel varelse. Vackrare än så kan det inte bli.

   


Bilden har jag använt förut, men ni får hålla med om att den är värd att återanvändas. Alida en ädel ketch får bli bildtexten. 


Annars kommer det fler och fler båtar i sjön, och fler och fler besök till hamnen. I dag dök en 41 fots ketch upp och stannade ett par timmar innan den fortsatte söderut i Östersjön. Nyinköpt i Norrköping, jungfruresa, allt nytt ombord. Hoppas det går bra hem till Göteborg.

   


Till och med lillbåten var ny. 


Förresten så har Alida också fått en lillasyster (lillbåt), en Zodiac med en liten utombordare kommer snart att ansluta till storasyster. Bilder på den lille kommer senare. Undrar vad jag ska döpa den lille till?


Kostrarna är också redo att möta våren och en del av dem har legat i hela vintern och kämpat. Nu är det vår och dags att puffa och stånka igång tändkullan.

   


Av jorden-runt-vartefter - 26 april 2012 21:29

Vårväder?


Vad är det som händer? Väderlekstjänsterna - ja, man tittar på flera väderinformatörer i dagens läge - lovar fint väder inför veckan, och så blir det grått, kallt och regnigt. Vädermänniskorna sysslar med gissningslekar, och får betalt för det. inget dålig sysselsättning.

Nåväl, nu finns det ju lite fina varma bilder ackumelerade från de få bra dagar som det hittills har varit i år, och när vädret blir så här så får man ta fram dem och komma ihåg värmen och solen i dem.

  


Något som inte går att ackumelera är el från solenergi. Jo, under en viss tid går det att förvara den inhämtade sol-elen i batterigruppen, men förbrukning och urladdning gör att det försvinner efter hand. Det behövs sol snart för att ladda mina batterier, inser inte vädermänniskorna det!

  


Här på bilden ovan laddar i alla fall solcellerna lite grann, men bilden är några dagar gammal och energin från det tillfället är sedan länge förbrukat. Jag är väl inte ensam om att längta efter sol och värme - våren var tog du vägen och när kommer du tillbaka.

Av jorden-runt-vartefter - 23 april 2012 19:24

Studiebesök


I den gångna helgen gjorde jag studiebesök på en 14,5 meters segelbåt som ligger till salu i hamnen. Det är ett fransk bygge från 1980-talets början som ursprungligen hade två master, men som senare har blivit omriggad till en-mastare. En svensk familj med två barn seglade under åtta år jorden runt med den innan den hamnade i Sverige och försåldes till den nuvarande ägaren. En erfaren långseglare kan man väl utan krussiduller kalla den. Efter ankomsten till Svedala har båten blivit kajvärmare och den nuvarande ägaren försöker sälja av den till ett rimligt pris. Lite segling i Östersjön har han hunnit med. 


Ett annorlunda men vackert bygge tycker mina båtögon.

   


Skrov, däck och överbyggnad är i fartygsplåt, 6-8 mm grov enligt ägaren. Båten har legat i vattnet i flera år och måste nu upp för att bland annat plåten måste besiktigas. Det här med galvaniska strömmar är ingen höjdare om det sätter fart i ett skrov av metall. 


Väl nere i båten kan man lätt konstatera att det finns olika filosofier om hur att inreda och vilka materialer som ska användas därtill. Den är rymlig med en hyfsad salong midskepps, men enkelt inredd - inga mängder med teak och annat ädelträ som det är i min egen skuta. Men välutrustad för sitt ändamål. 

  Rymlig salong      hyfsad byssa, men inget extra


Båten lanserades ursprungligen med att ha plats för 12 personer ombord, och jag har svårt att se var de skulle få plats. Fasta kojplatser för så många kan det knappast ha funnits. Några måste ha legat i salongen på soffor och annat. Svenskarna som seglade jorden runt med den inredde den för fyra permanent boende och 1-2 tillfälliga gäster, mycket rimligare enligt min uppfattning.

  föröver med två kojer 


Begärda priset ska jag givetvis inte nämna, det får ägaren själv ta ansvar för, men det är i alla fall intressant att se olika lösningar - och en del idéer får man med sig hem. Viktigast är dock att konstatera att jag och min besättning har en jäkligt vacker och funktionabel skuta. Hon kommer att bli en prydnad på världshaven.

      

Av jorden-runt-vartefter - 21 april 2012 20:49

Lördag i hamnen

Tog en promenad i hamnen och tittade på några nykomlingar. Det är inte jättemånga båtar ännu, men det fyller på i en jämn takt och snart kommer alla bryggor att vara fulla.

   


En klassisk segelbåt och nedan en modernare variant,

   


Efter promenerandet så är det gott med ett glas vin och en god sallad i kärt sällskap.

   

Av jorden-runt-vartefter - 19 april 2012 11:19

Seglationsplaner


För ett tag sedan nämnde jag att jag skulle bli mer specifik avseende mina, och mitt embryo till besättning, planer på segling. Dessutom hintade jag om att vi gärna ser fler vänner och bekanta som hänger med på våra segelutflykter. Att vara med och segla en helg kanske innebär att man får smak på det härliga liv som det innebär att vara på sjön. Det kanske i sin förlängning innebär att du/ni hänger med på längre turer, eller etapper, när det senare definitivt blir aktuellt att kasta loss från Sverige och ta sig jorden runt. Vore det inte läckert att hänga med på en segling t ex från Panama till Galapagos-öarna, en sträcka på ungefär 600 sjömil, och få uppleva Stilla Havet och öarnas unika natur och miljö när vi väl kommer fram.


Vi är just nu 3-4 personer som kan räknas som en slags stambesättning, och utöver oss så finns det plats för lika många personer till utan att det blir trångt och bökigt ombord. Skutan är byggd för att bekvämt härbärgera 6-8 personer. 


Nu under maj månad och under sommaren därefter så kommer vi att segla några kortare turer i närområdets skärgårdar och Östersjön, kanske någon tur över till Gotland eller varför inte Riga-bukten. Den 12-13 maj och 26-27 maj är det aktuellt med helgseglingar i närtid. Planer för juni och därefter återkommer jag om. Varför inte hänga på och prova hur det är att segla stor ketch. Vi utgår från och återkommer till Oxelösund där skutan just nu har sin hemmahamn. Om det låter intressant så hör av dig/er på lämpligt sätt så löser vi det praktiska därefter.

   


För övrigt råder nu febril verksamhet i hamnen. Det märks att sommaren närmar sig med stormsteg. Det fejas och donas lite varstans.

  antalet båtar som görs klara för sjösättning växer hela tiden


  kajerna är fulla med flytetyg    fisket ökar


   Västervikarn prövas      norrmännens båt har skägg


Då är det skönt att sin egen skuta i vattnet och klar för seglationer.

    

Av jorden-runt-vartefter - 16 april 2012 22:01

Trygghet


Tillbaka vid skutan efter några dagars utflykt. En kanalväg blev i alla fall delvis rekogniserad, så något nyttigt uträttades. Det känns tryggt att sikta sin skuta igen när man kommer åter till hamnen. Numera kan man på avstånd lokalisera masterna, och så konstaterar man först - "skönt, hon flyter i alla fall". Sedan kommer man närmare, och så konstaterar man - "vad vacker hon är". Därefter när man har kommit ombord så kan man konstatera att - "vad tryggt det känns med sin egna skuta".


Att det är ett underbart ljus i hamnen gör ju dessutom att förälskelsen och tryggheten förstärks.

  


I kväll har jag och en av mina besättningsmedlemmar diskuterat lite seglingsplaner för den närmsta tiden. Det gäller att få spretande almanackor att dra åt samma håll, vilket inte alltid är så lätt. Nu har vi i alla fall en grov plan för tiden fram till omkring midsommar, en förhoppningsvis genomförbar när-utsikt är utstakad.

  


Avslutar dagens inlägg där och återkommer med mer information om seglingsplanerna en annan dag, kanske det finns utrymme för just dig att hänga på vid något tillfälle. Tänk dig själv att få stå bakom ratten på en ketch under fulla segel. Det är något att vara med om och uppleva. 

   

Av jorden-runt-vartefter - 15 april 2012 16:24

Reservhuvudstad


Som ketchseglare måste man vara om sig och kring sig. Tid som spenderas iland måste användas till något nyttigt. Att sedan underlaget, dvs marken, gungar när man går iland får inte förhindra att arbete utförs. Sagt och gjord, i går fyllde en älskad vän jämna år och till festorten har man grävt en lång kanal. Så jämsides med glatt firande så kunde jag och blivande ketchseglerska reka en del av kanalvägen för att se om den är möjlig för vår skuta.


Jag kunde snabbt konstatera att där jag en gång i tiden började min militära utbildning där kommer inte skutan att flyta in. Kanske längst ut på piren, men sedan blir det dåligt om vatten.

  


Ijämter har man parkerat en gammal DC3:a - och nu undrar jag om någon vet var mitt irrande tagit mig.

  


Stor grattis och tack för en mycket trevlig tillställning till dig/er som gjorde det behövligt att reka kanalrutten.

Ovido - Quiz & Flashcards