Direktlänk till inlägg 10 november 2013

Kraftfull kursändring

Av jorden-runt-vartefter - 10 november 2013 18:17

Kraftfull kursändring


Det har inte blivit så täta blogginlägg den senaste tiden och det beror på att man gör kursändringar då och då i livet, och det som man skulle vilja göra inte alltid hinns med. Det är hela tiden en fråga om prioritering och tid. Ibland tar kursändringar lång tid, mjuka fina girar, men ibland så smäller det till och man måste tvärgira och göra kraftfulla kursändringar. Jag befinner mig just nu i en kraftfull kursändring, beroende på att min seglingspartner och skeppskamrat drar sig ur projektet med buller och bång. Vad det beror på har jag tillfullo inte lyckats få grepp om, mest tror jag är att det är en fråga om ekonomi, en oförmåga att inse vad en båt och en projekt av denna storlek kostar i realiteten. Personkemi kan vara en annan och nog så viktig faktor. Det blir inte lättare att få grepp om den egentliga orsaken då man väljer att krypa in i sig själv och vägrar kommunicera på t ex telefon, som ju är ett relativt vedertaget kommunikationssätt i dagens läge. Faktum kvarstår att nu måste jag göra en kraftfull kursändring och se hur att driva vidare och sköta Alida under helt nya förutsättningar. Men jag klarade ju av henne ett bra tag i början utan skeppskamraten så det ska nog gå nu också, och dessutom har jag ett bra mycket starkare kort nu i min älskade livskamrat - det hade jag inte då.  


Jag köpte Alida 2010 efter att ha blivit blixtförälskad vid första ögonkastet då jag såg henne på land upp i Holmsund utanför Umeå. Då hade hon legat på land ett antal år och det krävdes mycket arbete att få ner henne i vattnet igen. I nästan tre månader bodde jag och några kamrater ombord och plastade om hela botten, slipade och putsade, bottenmålade, fejade och donade - och till slut kunde 32 tons skönhet lyftas ner i vattnet med hamnens största kran. Vad det kostade vill jag inte ens tänka på, men gratis var det inte.


Till slut hamnade jag i Oxelösund på grund av att vänner kunde erbjuda mig en bra kajplats där. Jag fortsatte att bygga om och renovera, bl a togs alla gamla element med tillbehör bort och det blev elvärme som gällde ombord. En sjötoalett byggdes om till kem-toa. Gamla slitna soffan i salongen togs bort och ersattes av en bra bäddsoffa från IKEA, dessförinnan hade hela durken i salongen rivits upp och ersatts med ny fin teakplywood. Två vintrar har det hittills blivit ombord, mestadels ensamboende, men då och då med vänner och bekanta som kommit och kvartat över.


En sak har jag lärt mig under dessa de år som jag ägt och seglat med Alida - man ska omge sig med människor som man har roligt tillsammans med, livet är för kort för att lägga ner på buttra, osociala och introverta personer - bort med negativ energi och satsa istället på positiva människor och energi.


Nu är kursändringen gjord och livskamraten och jag seglar vidare med våra goda vänner.


  goda vänner är A ...      ... och O när man seglar.       

 
 
Ingen bild

Gamla tider

10 november 2013 21:39

Nu förstår du mitt första inlägg, som var välment och inte behövde ytterligare klargörande.

jorden-runt-vartefter

12 november 2013 20:06

så är det

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jorden-runt-vartefter - 5 juli 2014 09:29

Blogginläggen har blivit väldigt få under de senaste månaderna, och likaså har besöken på Alida blivit. Det blir bara då och då som jag tar mig dit och tillbringar lite flyende kort tid ombord. Hon ligger i alla fall hyfsat tryggt vid sin kaj bland n...

Av jorden-runt-vartefter - 6 april 2014 21:28

Avtäckt   Vilken fint helgväder det har varit, och vad är bättre då än att täcka av skutan. Alida ligger ju i året runt, men får en vintertäckning av formsydda presenningar på sig över vintern för att må bra. Den här vintern har ju varit verklige...

Av jorden-runt-vartefter - 4 mars 2014 19:23


Som en drottning ...   ... ligger hon där vid kajen när man närmar sig. Den här vintern har hon fått varit mycket ensam och man riktigt känner hur hon längtar efter sällskap när man närmar sig. "Är det dags" att komma nu verkar hon säga, och så r...

Av jorden-runt-vartefter - 27 januari 2014 19:18

Var nere och kollade till skutan. Vattennivån var så lång att det såg ut som kära Alida tagit in vatten och låg långt under bryggnivån, men ingen fara - hon flöt som hon skulle. Vattennivån är tydligen 20 cm under normalvattenståndet. Lite is har ...

Av jorden-runt-vartefter - 5 januari 2014 16:30

2014   Det blev ett snabbesök till Alida i veckan som gick och hon verkar klara sig bra i sin ensamhet. Tomten har skött sig fint under jul- och nyårshelgen och ståndaktigt hållit sin plats i  salongen. Lite hade han nallat i barskåpet, men det ä...

Ovido - Quiz & Flashcards