Alla inlägg under september 2012

Av jorden-runt-vartefter - 29 september 2012 18:39

Ett år


Hör och häpna, men det var igår ett år sedan jag knöt fast skutan i Oxelösund. Helt fantastiskt, jag har bott ett år på min ketch - och har trivts enormt bra. Jag trodde nog inte att jag skulle bli ett år på en och samma plats, men så har det blivit.

 


Efter ett tag bytte jag kaj, det var för guppigt där jag låg initialt. Jag låg ett tag utanpå en gammal plastad fiskebåt och i december så höll båda båtarna på att slita sig en häftig storm, och då bestämde jag mig för att omgruppera till en lugnare plats. I den stormen så slogs styrbords reling och mantåg sönder på vissa ställen, och det har tagit mig fram till nu att reparera dom skadorna.

  utanpå en plastad fiskebåt


Under året har det blivit en hel del segling och utfärder från Oxelösund upp och ner längs kusten. Jag hade tänkt att komma loss från hemlandet denna sommar, men inser nu så här i efterhand att det var nog lite allt för optimistiskt. Det får bli ytterligare en höst, vinter och vår i denna trakt innan jag kastar loss mot sydliga nejder. Nu är det dags att börja förbereda sig för kallare och fuktigare tider och jag hoppas att ni hänger med ytterligare ett tag och tittar in på min blogg då och då.

 


 


Av jorden-runt-vartefter - 26 september 2012 20:43

Göteborgsgrått ...


... är väl egentligen ingen riktig färg, men så grått och regnigt som det är nu assoccierar jag till Göteborg. Nu tycker säkert många av er att jag är orättvis, men för mig innebär grått och regnigt väder något positivt. Jag gillar det här vädret och allra helst om man har en torr och varm båt att krypa ner i. När det är sådant här väder så tänker jag tillbaka på de höstar, eller delar av höstar, som jag har tillbringat på Sveriges "framsida" och det är för mig positiva minnen. Och vilken tur jag har för nu skickar min chef mig till Göteborg torsdag-fredag denna vecka på ett antal affärsmöten - stor lycka att få träffa trevliga människor i ett höstgrått Göteborg. Det är någonting att se fram emot när regndropparna knäpper mot skylighten.

  Grått och blött, men härligt.


Att få tag i ett hotellrum i Göteborg var inte det enklaste - bokmässan pågår ju och det tänkte inte jag på. Skulle behövt ha varit ute i mycket bättre tid, men till slut fick det bli ett dyrt rum på Hotel Best Western Plus Mektagonen - lustigt namn, någon som vet vad Mektagonen betyder - på Falkenbergsgatan. Hoppas det går någon spårvagn dit, för jag tycker om att åka spårvagn.


Förresten har ni märkt att det tillkommit en hemsida utöver bloggen. En god vän har skapat den inför den kommande utflykten och den kommer att uppdateras och fyllas ut efter hand. Adressen är http://jorden-runt-vartefter.se/ . Gå gärna in och titta - och kommentera vad ni tycker om upplägget och innehållet.

 


Nä, nu kryper jag ner och läser en god bok. I morgon bitti bär det av mot "framsidan".  

Av jorden-runt-vartefter - 25 september 2012 07:08

Den här tiden på året är härlig. Kontrasterna och dramatiken är på något förunderligt sätt större än vid andra tidpunkter på året. Det blir riktigt mörkt, och det blir mörkt fort. Mörkret kommer också tidigare och tidigare på kvällarna. Morgnarna är riktigt ljusa, om de inte är inhöljda i höstdimma och fukt, men ljuset kommer senare och senare för varje dags början. Man riktigt känner och märker hur varje dygn släpper ifrån sig mindre och mindre ljus. Det ljus som vi behöver för att må bra och känna oss pigga. Hösten blir alltså trötthetens årstid. Det är tungt att gå upp i mörker och starta en ny dag. Vädret erbjuder också dramatiska växlingar och scenarier. Klarblå himlar till så gråa himlar så att det känns som hela världsalltets tyngd ligger på ens axlar. Solljuset kan vara så intensivt att det knappt går att se trots att man kisar. Stor och dramatisk är årstiden, och nu gäller det att hålla ut till snön kommer så småningom och färgsättningen förändras helt och hållet.

Av jorden-runt-vartefter - 23 september 2012 20:36

Helgutflykt


Den här tiden på året så gäller det att ta vara på alla seglingsmöjligheter som finns. Den ljusa tiden av dygnet blir kortare och kortare, och visst, det går att segla i mörker också, men hur roligt är det, och det gäller att utnyttja de ljusa timmarna så maximalt som möjligt. Det är också lite gråkallare, lite blåsigare, lite regnigare - men vad tusan, man har trevligt för det. Denna gång blev vi fyra man som kastade loss och gav oss ut i höstvädret.


Hade med mig två grabbar som verkligen gillar att laga mat och dricka gott öl, och det är ju ingen dålig kombination. Det blev en suverän boeuf bourgignon på älgkött som huvudrätt på lördagskvällens middag, och till det ett lyxigt bourgogne vin. Då glömmer man kylan, fukten, regnet och bara njuter.

  kniven går varm     pratar vi köttbitar


Vi låg förankrade vid en av kryssarklubbens perfekta bojar. Den här tiden på året är det ingen trängsel vid bojarna.

 


Vädret var som sagt var drypande våt, men nu när lacken är borttagen från teaken så innebär det ingen livsfara att promenera runt på däck om man vill motionera en stund medan middagen blir tillredd. Faller andan på kan man ju hoppa i och sträcka ut i lite aftonsim. Det är 10 grader i vattnet och ett tag till så är det riktigt behagligt med en simtur. Men visst, regn innebär att allt på däck och i sittbrunnen är blött.

  blött


Det blev fin segling på söndagens ben ner mot Hävringe, och de nya besättningsmedlemmarna skötte sig riktigt bra då det rattade ketch för första gången. Det ska gudarna veta att 140 kvadratmeter segel är inte lätt att hantera första gången. Inomskärseglingen med kastbyar och varierande vindriktningar är inte det lättaste.

 


Nåväl, nu är vi åter vid kaj. Det blev en babordstilläggning denna gång i rådande vindriktning och i den trånga hamnbassängen där jag brukar ligga. Även tilläggningen skötte besättningen på ett klart tillfredställande sätt. Jag är nästan inne på att låta de två nya gastarna hänga med på en ny utflykt framöver. Laga mat kan de och lära sig segla ska nog gå det också.


I veckan blir det ånyo arbete, otäckt att det ska behövas, och det innebär bland annat en tur till Göteborg, vindarnas huvudstad, och det kan bli uppfriskande då det var länge sedan jag trampade runt där. Hoppas att skutan klarar sig själv några dagar.

       


Av jorden-runt-vartefter - 21 september 2012 18:57

En hel vecka, nja åtminstone fem dagar borta från skutan och man längtar hem något fruktansvärt. Det här med arbete måste vara någon icke-båtboende människa som har hittat på. Jag har inte haft någon värme på under veckan och det innebär att det var hyfsat rått och kallt i salongen när jag kom dit. Nu går två element för full fart, plus att några ljus hjälper till, för att gå upp värmen till helgens gäster anländer om någon timme. Hann ta en sväng förbi hitte-båten och den flöt så fint vid sin bryggplats. Som sagt, skönt att vara hemma - och nu ska jag studera väderutsikterna inför helgen.

Av jorden-runt-vartefter - 17 september 2012 10:53

Det händer mycket


I en hamn händer det alltid en massa saker, det är en ytterst levande tillvaro. Kamraten Börje kom tillbaka efter sommarens seglingar och har nu parkerat sin fina ketch på vanliga platsen inför övervintring. Som längst var han tydligen till Bornholm, och det är inte alls att förakta. Det märks att det går mot höst när övervintrarna börjar återkomma till sina platser. Snart börjar väl vintertäckningarna åka på också.

  åter i hamn efter sommarens seglingar


Sedan bogserades ju hitte-båten till en ny kajplats. Det är bra att man har känningar bland hamnroddarna när dylika förhalningar ska ske. Lotsverket brukar också ställa upp med någon frivillig när det skall bege sig.


Hon ser lite sliten ut hitte-båten, men lite putsning och fejning, och kärlek ska nog få henne att blänka till nästa segelsäsong. Namngivningen är ännu inte klar. Det har kommit in några förslag, men det finns utrymme för fler - och så får den blivande ägaren välja och vraka innan han sätter penseln till akterspegeln, eller var han nu väljer att måla dit det nya namnet. Ska bli spännande att se vad det blir och sedan är det ju aldrig fel att svinga en flaska champagne när det blir dags för dopceremoni. 

  dopceremoni vartefter


Nu är vi mer än halvvägs in i september, och det märks på att däcket varje morgon är fuktigt av höstfukt, men så fort solen kommer upp så värms det bort. Det är en skön kombination, morgonfukt som värms bort av höstsol.

 


Sedan är det skönt att lite senare på förmiddagen stå på däck, barfota, och känna teakvärmen under fötterna och spana ut över hamnbassängen. Förresten så har vattentemperaturen krupit ner ordentligt och man får veva på ordentligt vid morgon- och kvällssimmet för att få upp värmen i kroppen. Som sagt, det händer mycket saker i hamnen.

   

   

Av jorden-runt-vartefter - 16 september 2012 10:41

Nu ska hitte-båten tömmas på allehanda skräp, gamla mat-emballage, diverse kläder, tidningar, ölburkar mm. I övrigt verkar den lilla båten okey och under dagen ska hon förhoppningsvis få en ny bryggplats lite längre in i hamnen. Senare ska hon mastas av och tas upp på land för en skrovinspektion. Får börja fundera på ett namn, något som associerar till upphittad. Förslag välkomnas!

Av jorden-runt-vartefter - 15 september 2012 19:10

Mot kallare tider!


Govänner, bloggläsare, likasinnade - jag hoppas att det inte anses som allt för stötande att konstatera att realiteten är att vi går mot kallare årstid. Att ett under skulle inträffa och att det plötsligt slår om till en härlig högsommar igen är inte mycket att hoppas på. Det brukar inte inträffa den här tiden på året. För mig som således har bestämt mig för att det blir ytterligare en övervintring i Sverige med skutan så gäller det att inse fakta och förbereda sig därefter. När som helst kan det vita falla från himlen och då gäller det att ha vidtagit hyfsat rätt åtgärder i förebyggande syfte.

Då ser det ut som detta i ett huj.

 


Båten sitter fast som i ett skruvstäd. Men det innebär också att man måste börja fundera på att täcka eller inte täcka båten. Förra vintern körde jag o-täckt, och däcket var lackat. Det var snorhalt, på gränsen till livsfarligt ibland. Nu är lacken i princip borttagen och teaken ligger blottad. Halt blir det inte, men jag vill inte heller att teaken spricker sönder i vinterkölden. Det lutar åt att skutan ska täckas denna vinter. Jag seglar november månad ut och skrudar henne sedan i vinterpresenningar. Täckningen kommer också att hjälpa till med isoleringen.

 


När sedan väl snön och isen lagt sig, värmen fungerar och det är ombonat ombord så finns det inte mycket som är trevligare än att bjuda in lite vänner och kura ihop tillsammans, samtidigt som en god måltid med lite gott vin till tillreds i köksavdelningen.

  en god måltid under tillredning


Men än vi inte där, så förfasas inte när jag sitter och funderar i vintertermer, det är bara ett sätt att komma igång och mentalt och fysiskt förbereda sig för det som komma kommer. Vi har en lång och fin höst framför oss, och vi har en fin sommar bakom oss att drömma tillbaka till - även om denna sommar var lite halvtafflig ur ett värmeperspektiv - och det räcker som minnesbild långt in i vintern.

Så här fin var sommaren i hamnen under Femöre-dagen. Den bilden är bra att plocka fram när det blir kallt och isigt i vinter.

     

Ovido - Quiz & Flashcards