Alla inlägg under mars 2012

Av jorden-runt-vartefter - 28 mars 2012 12:38

Ordstäv


Det finns ju en massa ordspråk, eller ordstäv, som assoccierar till vatten. T ex "man ska inte gå över ån efter vatten", eller "man ska inte ta sig vatten över huvudet". Men jag hittar inget, eller kan inte dra mig till minnes, att det finns något ordspråk som belyser hur skadligt och nedbrytande det är att vara allt för långt bort från vatten. Med vatten menar jag då inte någon liten lokal bäck i inre Västmanland, eller för den delen inte heller någon större insjö av storlek typ Vättern. Nej, med vatten menar jag havet - och då kan givetvis diskussionen om Östersjön och dess status, eller ej, som hav dyka upp. Men vatten som har naturlig förbindelse med de stora världshaven räknar jag som hav, och på så sätt blir Östersjön havsliknande vatten. Det finns säkert någon bra definitionsnorm som kullkastar vad jag menar med vatten - men strunt i det, jag menar att det är skadligt och nedbrytande att vara allt för långt bort från vatten. I alla fall för mig. Sedan finns det då och då saker, eller företeelser, som gör att man måste vistas ett tag borta från vatten - men det får inte bli för långa perioder. Vi människor är skapta för att då och då segla på vattnen och med drömmande blick spana bort mot den avlägsna horisonten. Just att ta reda på vad som finns bortom horisonten är det som har drivit den mänskliga utvecklingen framåt, och ingen annanstans är horisonten så synlig som när man står på ett båtdäck. Jag efterlyser således det ordspråk, ordstäv, som belyser vårt välmående av att vara nära vatten, eller det omvända - dvs hur skadligt och nedbrytande det är att vara allt för långt bort från vatten.

  


Sedan är det ju inte fel att känna harmonin i att kunna förflyta sig utan att behöva bränna fossila bränslen. Det räcker oftast med den fart som vinden ger när den greppar tag i seglen, mer bråttom än så behöver man oftast inte ha. Hur många är det inte som delar den där härliga känslan med mig som det innebär att gå från motorgång till segling. Motorn stånkar på och så är seglen satta, motorn slås av och det blir tyst, endast vinden i segel och rigg hörs - det är harmoni av högsta klass. Undrar om det finns något ordspråk för den känslan och harmonin?


Undrar förresten om ord"stäv" har något med båtliv att göra!


Påsken närmar sig - och då ska det förflyttas med vindkraft.

      

Av jorden-runt-vartefter - 26 mars 2012 21:07

Måndag


Tillbaka till vardagen och det är skönt att det finns bra minnesbilder från helgen att leva på. Minnesbilderna är både verkliga och avbildade, dvs de sistnämnda är sådana som har fotograferats och som har sparats på digitalt vis. De avbildade bilderna används för att plocka fram de verkliga bilderna som finns lagrade i hjärnan.

  


En sådan här vacker bild framkallar minnesbilder från helgen, eller ett motsvarande tillfälle. Den får mig att minnas hur vackert däcket är på båten, likaså hur tackel och tåg luktar eller känns när man tar i det. Ljuset i vattnet får en att komma ihåg hur kallt vårvatten luktar, osv.

  


Visst är det vackert med verkliga och "overkliga" bilder, båda varianterna fyller sitt syfte. 

Av jorden-runt-vartefter - 25 mars 2012 21:43

Helg over


Det hinns med en hel del på en helg, och särskilt om man är några stycken. Delar av besättningen mönstrade ombord i fredags kväll och därefter arbetades det på i lagom takt. En åtgärd var att med gemensamma krafter få bort de slangar till elementsystemet som jag inte lyckats få bort själv. Det krävdes till slut att delar av förpikens britsar var tvungna att skruvas loss och lyftas bort. Ingen liten åtgärd, och det krävdes trots detta en stor mängd akrobatik för att få bort de trilskande slangarna.Nu är de i alla fall borta och ungefär hälften av elementsystemet är borttaget. Jag trodde inte att det skulle vara så komplicerat och tidskrävande att ta bort det, men så var och är det. Det är bara att kämpa på, bort ska det.


En annan åtgärd var att starta ankarwinchen och försöka komma ihåg hur den fungerade, men minnet är bra men kort. Syftet var att ta upp all ankarkätting på däck och komma åt att göra rent i kättingboxen. Winchen ville inte fungera så som den bör och i slutänden så hivandes huvuddelen av kätting upp för hand på däck. Hur många meter ankarkätting tror ni det finns i boxen?

   


För första gången i år så öppnades också skylighterna och båtens innandöme vädrades ut ordentligt. Är det vår så är det vår. Då sparas det inte på den friska luften.


Annars så ligger skutan vackert vid sin kajsnutt med näsan vänd ut från hamnen, beredd att ge sig iväg. 

   


Det blev ingen losskastning den här helgen - vem vågar segla på våffeldagen - men snart är det påsk och då ska det seglas. Besättningen gjorde hur som ett bra helgjobb och ska ha beröm för det.

   


 

Av jorden-runt-vartefter - 23 mars 2012 20:32

Ljus


Tänk hur viktigt det är med ljus och hur bra vi mår av ljus. För att undvika långa och tragiska debatter så klargör jag att det är sol-ljus jag menar. Visst, det finns ljus-ljus och lamp-ljus och de fyller sina funktioner, men har inte alls samma undergörande förmåga som sol-ljus. Av sol-ljuset så vaknar kroppen och livsandarna på ett behagligt och välgörande sätt. Man vaknar och känner sig pånyttfödd - i alla fall någonting däråt.

  kran-ljus    hamn-ljus


Idag har det varit ovanligt ljust och det känns som om kroppen fått energi för en massa tid framöver. Redan när man vaknade så strålade salongen av färskt morgon-ljus och det var bara att gå upp och fälla ner kapellet för att släppa in maximalt ljus. 

  salongs-ljus   doghouse-ljus


När ljuset gjort sitt så var det bara att dyka ner bland slangar och element igen. Va, trodde ni att det var klart, knappast - jag är inte ens halvvägs. Jag upptäcker mer och mer hur fruktansvärt stel och ovig jag är. Visst, det är trånga och små utrymmen att jobba i, men att inte ens kunna böja på nacken och titta in i ett luckhål är oroväckande stelt. Efter ett tag i obekväma ställningar så skrattar jag bara åt mig själv och undrar var min ungdomliga vighet tog vägen, eller annars är det så att jag kommer ihåg fel, jag kanske aldrig var vig. Född stel och förblir stel, kanske det är så det är.


Framåt aftonen, en aningen ledbruten, så sätter jag mig bara ner i det nedcabbade doghouset och njuter av kvälls-ljuset - och väntar på att min kära blivande ketchseglerska ska dyka upp - eller segla in som vi säger i ketchbranchen.

 

Av jorden-runt-vartefter - 22 mars 2012 19:01

Vårtecken


Förutom att jag ätit frukost, lunch och middag på däck så finns det andra vårtecken i hamnen. T ex att det är ljust och varmt i doghouset när man slår upp de blå på morgonen.

  


Ett annat vårtecken är att man kan cabba ner och låta kapellet vara av hela dagen. Det är bara några minuter sedan jag fällde upp kapellet. 

  nedfällt


Sedan finns ju de vanliga tecknen såsom

  gula blommor    rörig kaj    ny båt


I övrigt så har jag drabbats svårerligen av arbetsiver. Om det fortsätter i den här takten så monterar jag väl isär skutan och bygger om henne helt och hållet. Arbetsiver är nyttigt men man får akta sig så att den inte leder fel. 


Arbetsivern började med att jag monterade ner spiskåpan över rödspritsköket. Har alltid tyckt att den skymmer sikten i salongen. Ska komma på någon lösning med en nedfällbar spiskåpa, eller liknande. Spiskåpan över 220 V spisen är mera estetisk och undanskymd. Återkommer med en bild på hur salongen ser ut nu när spiskåpan är borttagen.


Därefter fortsatte jag ner bland element och gummislangar. Den som byggde systemet har gjort ett gediget arbete, men ack så tillkrånglat. Nu är ytterligare ett par element bortskruvade och högen av skrot växer.

  växande skrothög


Ytterligare en härlig hamndag är tillända. Nu ska jag koppla av med någon trevlig film.

 


 

Av jorden-runt-vartefter - 21 mars 2012 20:22

Sol och arbete


Vilken dag. Den började med att jag klockan sju tog med mig frukosten upp på däcket och bara satt och njöt i morgonsolen. Redan då var det full aktivitet i hamnen. Kjelle och hans medhjälpare monterade parkbänkar, Johan skvabbade däcket på en plastad fiskebåt, en hantverkare la golv i duschkabinerna som sommargästerna ska använda, en liten fiskebåt tuffade ut ur hamnen för att lägga nät en bit bort. Att det bara är mars och tidig vår är svårt att förstå.

  


Soljuset var intensivt och varmt, men ändå kröp jag tillbaka ner under däck för att sätta igång med ett par saker som står på åtgärdslistan. 

  intensivt solljus


Först fyllde jag septiktanken med vatten för att skölja ur den lite grann. Nu när tanken bara används till gråvatten, dvs disk- och tvättvatten, så vill jag ha bort så mycket skit som möjligt från den. Ett par genomspolningar borde fixa till det. Septiktanken fyller jag genom att låta vattenkranarna vid diskhon och i badrummet flöda fritt. Jag passade på att skruva bort nivågivaren till vattentanken för att se hur vattnet verkar och kontrollera att nivågivaren fungerar, vilket den gjorde och vattnet verkade helt okey. 

  vattentankens nivågivare bortmonterad


Därefter tog jag mig an elementsystemet och skruvade bort murkna slangar, och slangklämmor till förbannelse. Jag tänker ta bort alla gamla element och där till hörande slangar för varmvattencirkulationen. Jag hann en bit innan förmiddagskaffet med slangarbetet. Kaffet drack jag ihop med Bosse på verandan utanför hans sjöbod. 

   Slangar och slangklämmor    element bort


Tog en promenad och tittade på min skuta ur en ny vinkel. Hon är vacker oavsett vilket håll man tittar ifrån. Sedan fortsatte jag med skruvandet och slitandet i gamla torra varmvattenslangar.

   


Fick höra av en granne att Uffe som har pråmen framför mig snart anländer från sin övervintring på Mallorca. Han brukar tydligen komma åter till Sverige vid denna tid på året. Han äger också båten Örnen som ligger utanpå hans pråm. 


Förresten, det finns ett par båtar till salu i hamnen - och har du ingen båt så kanske det är dags att slå till.

  båda dessa seglare är till salu


Dagen innebar att tre element är borttagna, med tillhörande slangar, men det kommer att ta ytterligare ett par dagar att få bort alltihopa. Får se om det blir frukost på däck imorgon också, hoppas kan man ju.

Av jorden-runt-vartefter - 20 mars 2012 17:21

Denna dag


vaknade jag av att ljuset flödande in i min hytt via skylighten. Nu när jag har tagit bort vintertäckningens presenningar som låg stuvade runt stormastens fot så är det mycket ljusare i min hytt, och ljuset reglerar vaken-timmarna. Kort sagt så innebär det att jag kommer att sova mindre och mindre ju närmare midsommar vi kommer, och inte mig emot - det är skönt att vara vaken de ljusa timmarna på dygnet. Behöver man några mörkertimmar så får man väl ställa klockan på ringning.

  


Det regnade lite i natt och dessutom är skylight-glaset lite repigt, men jag tror ändå att ni förstår vad jag menar med det inkommande ljuset. Hur som så är det 18 meter stormast som jag ser då jag spanar uppåt-utåt från min hytt, ingen dålig syn att vakna till.


I helgen som gick så lossades som sagt var vintertäckningens pressar - och de var inte lindrigt skitiga. En blandning av koldam och saltvatten blir en salig gegga och det fanns behov av att skrubba loss skiten. Det tog några timmars hårt arbete men nu är pressarna hyfsat rena och inpackade i min nya delade sjöbod.

  utbredda och torkande pressar


Idag har det varit en grå och blöt dag i min hamn, men havet ligger stilla och det är bara lite dyning som rullar in. Jag får rapporter om vilka båtar (fartyg för er som inte pratar sjöspråket) som går ut från och kommer in i hamnen via kontakter och då kan jag gå upp och spana på dem. Tidsvis är det mycket trafik i Oxelösunds hamn och då samlas folk för att titta på de exotiska farkosterna.

  


Annars börjar det märkas att det är vår i min lilla hamn, mer och mer människor pysslar om sina båtar. Det tas bort täckningar, startas upp motorer, promeneras på kajer och bryggor - diskuteras den kommande säsongens utfärder. Snart öppnar dessutom sjökrogen och då kommer båt- och sjösnacket att komma igång ordentligt. Det är stort att få vara med om en vår i denna hamn. Man kanske skulle göra en docku-såpa om allt ihopa.

  Sjökrogen öppnar snart    docku-såpa?


Förresten så flöt det in lite is i hamnen idag, men var inte orolig - det är bara svartisen som sjunker vartefter.

 

Av jorden-runt-vartefter - 17 mars 2012 20:06

Avtäckning


Jag har förstått att båtfolk den här tiden på året avtäcker sina båtar. Man vill ju inte vara sämre, så idag har jag lossat och burit iland min vintertäckning. Båten blev ju aldrig täckt, utan den snö som kom har fått falla fritt på däck och rigg. Den verkar inte ha tagit skada av det vad jag kan se. Nu är i alla båten av med sin vintertäckning, även fast den bara har legat stuvad runt stormasten. De stora presenningarna har legat över och täckt två skylights i korridoren fram mot förpiken, och vilket härligt ljus som nu strömmade in i båtens främre regioner. Det ljuset ger tillskott till vårkänslorna.

  vintertäckningen borttagen    skitiga pressar


Givetvis har några små detaljer gått sönder under presenningar och trävirke. Skylighten i min egen hytt har jag ju inte haft anledning att öppna på ett antal månader, det har legar trävirke och annat över, och nu när det var dags att släppa in vårluften så hade luckans spärrarm gått sönder. Den händige ketchägaren togs sig an det trasiga och nu får lite universallimslagningar ta ordentligt under natten. Imorgon så sätts detaljerna ånyo på plats.   

  nu kommer det ned ljus till min gruva


Nu är båten avtäckt och våren har formellt kommit till denna landsände. Själv tycker jag att båten är mycket stiligare utan en massa presenningar och trävirke vid stormastens fot.

  


Imorgon ska presenningarna rengöras. Hoppas att det blir torkväder. Däcket ska också skvabbas ordentligt. Aldrig ro och vila för ketchseglaren och den blivande ketchseglerskan. Tänk på oss när ni bänkar er för högmässan i morgonförmiddag, då har vi varit uppe i många timmar och skrubbat skitiga presenningar. Framåt aftonbönen kanske vi är klara. 

Ovido - Quiz & Flashcards