Alla inlägg under februari 2012

Av jorden-runt-vartefter - 28 februari 2012 18:13

Tvära kast


Vädret verkar inte kunna bestämma sig hur det vill ha det. Helgen var jättefin, solsken och smältande is, båten blev helt snöfri och jag längtade till havs så det gjorde ont i kroppen. Så går man och lägger sig på söndagskvällen - tycker att det känns lite kyligt på måndagmorgonen - och så har sjön frusit till igen. Vacker morgon, men måste det helt plötsligt gå från någon plusgrad till en massa minusgrader. Sedan blir det ju inte bättre av att det på natten mot tisdagen börjar vräka ner snö igen. Tillbaka till is och snö. Vafalls - så blir tisdagen varm och den lilla snö som kommit försvinner i princip omedelbart. Snacka om att det är svårt att planera segling när vädret ska hållas på och skifta med så tvära kast hela tiden. Nu får det ta och stabilisera sig och bli en ordentlig vår, eller vinter. Så här kan vi inte hålla på och hatta fram och tillbaka.

  


Ny isskorpa i hamnen. Nu finns det istäcken med flera olika tjocklekar. Men på andra ställen är det helt rent.

  nyis                           så gott som isfritt


När vädret håller på och velar på det här sättet är det skönt att krypa ner under däck och kura ihop sig och tänka på den kommande våren. Levande ljus är alltid skönt och värmande.

  levande ljus             myslampa i hörnet


Sedan finns det ju alltid jobb att göra ombord, så man behöver inte springa upp på däck hela tiden. Nu har jag kommit en bit med installationen av plattskärmen. En dämpande matta är limmad på skottet. Skärmen ska kunna sjösurras mot denna och nu ska det dit lister som det kan surras runt och igenom. Det är roligt att hålla på och småpyssla med lite olika saker ombord. Jag återkommer med slutresultatet avseende plattskärmen.

 



Av jorden-runt-vartefter - 25 februari 2012 19:12

Vackert


Idag när jag strosade över däcket så kom det för mig att lackat däck är jäkligt vackert men väldigt opraktiskt. Det blir halt när det vatten-översköljs, det blir halt när det ligger is och snö på. Vackert men oprakiskt blir konklusionen. Ijämter mig ligger en swan-kopia och den kör med trärent däck, dvs teaken är naken och inoljad. Ser rått och praktisk ut. Jag har skarpa funderingar på att skrapa bort lacken och köra trärent.

  Rått och praktiskt, och vackert


Nu på kvällen, innan middagen, var jag och min käresta ute och promenerade längs kajerna, och det var ett sällsamt härligt ljus lägrat över båtar och bryggor.

  


Man blir rent lyrisk när man ser vilka effekter som ljuset skapar i båtskrov och vatten. Ljuset och färgerna är så varma att det känns som man vill krypa in i det. Lyckliga är vi som får bo och vara i en miljö som ger dom ljus- och färgkombinationerna.

  


Till och med fågeln i masttoppen sitter och njuter av tillvaron.

  snurrande fågel på vindexet


Av jorden-runt-vartefter - 24 februari 2012 20:23

Förberedelser


Vilket väder, det blir bara bättre och bättre. Isen runt båten bara smälter och smälter. Jag var ute i förmiddags och skyfflade bort ett antal stora isflak med min längsta båtshake. Stäven är nu nästan isfri.

  


Tittar jag ut i hamnen så är det bara cirka 10 meter till fritt vatten och med en kraftig motorstöt borde jag ta mig dit. Om jag hissar seglen samtidigt och får rätt vind så borde det väl hjälpa till också.

Det är i alla fall inte mycket nu som skiljer min skuta från seglingsbara havet.

  


Idag har jag sett över mantåget och konstaterat att det gamla nätet är färdigt för soptippen, och således har jag klippt och skurit bort nätet. Nu ska jag skaffa ett nytt nät och sätta dit. Båten ser lite annorlunda ut med rent mantåg.

  


Kvällen var enormt vacker, och varm, i min lilla hamn. Hoppas att värmen har kommit för att stanna.

 

Av jorden-runt-vartefter - 23 februari 2012 21:38

Närmare


Det kommer närmare och närmare total islossning. Hela dagen har varit varm och skön, och det tar hårt på islagret. Lite vind gör sitt till. Skutan gör större och större isvak och det känns som hon försöker bryta sig fri för att komma ut till öppet vatten. Det blir mer och mer sprickor i isen runt omkring skrovet.

  


Idag har jag börjat titta över riggen för att se vad som behöver åtgärdas inför seglingssäsongen. Ena genuaskotet fick ju stryk förra året och behöver bytas ut, och då är det lika bra att byta på båda sidorna och låta de gamla bli reserv-skot. Lazyjacksen till storseglet behöver uppfräshning och det kostar ytterligare en rund summa. Dirken till storbommen måste bytas ut, jag körde ju med ett substitut för säsongen. Det får bli ett snack med segelmästarn i byn för att se vad vi kan göra för ekonomisk överenskommelse. Så måste ju förtöjningsgodset ses över också, ja det finns en aldrig sinande ström av behov som måste tillgodoses på en segelskuta. Men vem har sagt att det ska vara enkelt och gratis att segla. Vinden är ju i alla fall gratis, tror jag.


Jag tog en sväng ner till den lokala hamnroddardepån och kunde konstatera att där ligger isen fortfarande tjock, och hamnroddarekorna sitter fast i isen ett tag till. Hamnroddarna är ibland nödvändiga när båtar ska tas loss från trånga hamnar, ungefär som min båt ligger just nu. Man måste ju kolla förutsättingarna nu när den totala islossningen kommer närmare och närmare.

 

Av jorden-runt-vartefter - 22 februari 2012 21:11

Frukost-TV


Även på en ketch måste det finnas vissa krav på bekvämlighet och där ingår väl att kunna se på TV till frukosten, precis som man gör i vilket hem som helst numera. Som sagt, så bekvämt kan jag, och min besättning, ha det från nu. Denna morgon var det ingen munk-film som gick på TV, utan jag passade på att få lite historia till livs och tittade på "Empire" om Rom medan jag inmundigade min frukost och planerade dagens eskapader.

   


Värmen, blåsten och regnet under de senaste dagarna har tagit på snön på däcket och nu är det helt rent, och givetvis inte lika halt och svårforcerat som tidigare. Om nu inte vintern kommer tillbaka, utan att detta verkligen är början på våren, så har jag klarat den korta vintern utan att behöva täcka skutan - och det vore skönt att slippa göra det nu när vi snart är på väg in i mars månad. Vi får se vad väderguden har i sin rockärm.

   


Isen har också börjat spricka upp ordentligt. Båten ligger och rör sig i en vak som den själv vidgar efterhand som den nöter på iskanterna. Det gnäller och gnisslar då och då om skrovet, men det är ljud som förebådar om öppet vatten och kommande utsegling ur hamnen. Således ljud som man lätt står ut med. 

  sprickor i isen 


En vacker koster och vinterbild får avsluta dagens inlägg. Hoppas att det blir med vårbilder hädanefter.

   

   

Av jorden-runt-vartefter - 19 februari 2012 22:01

Vårtecken


Fyra personer får en hel del uträttat om de jobbar på. När vi vaknade i morse, lite senare än i vanliga fall på grund av gårdagskvällens djupa diskussioner, och solen skönt letade sig in genom ventiler och luckor så kunde vi konstatera att det blivit gjort en del saker. En plattskärm för TV oc dator har monterats upp och försörjs nu av 12 V, båtens alla 12 V batterier är genomgångna och kontrollerade, alla sänglampor är bytta till LED-lampor, nya LED-lampor för navhytt, kök och andra platser är utprovade, lås och stängningsanordningar till alla luckor, skåp och luckor ombor är genomgångna, uppsmörjda, reparerade där det behövs - ja, det har blivit en del uträttat. Det är behändigt med en bra besättning.

  


Det har varit varmt och regnigt under natten så all snö och is från skutans däck har försvunnit i ett vips, måste vara ett vårtecken och en indikation på att det snart är dags att kasta loss.

   snö- och isfritt däck    men överallt har det inte smält


Sydlig vind gör att det pressas in is i hamnen och Pelle på dykbåten tog en tur och skuffade undan en hel del isflack. Isen bröts upp i stora sjok men någon ränna fram till min båt lyckades han inte göra, trots att han tog ordentlig fart med sitt stålskrov.

  iskross                        isbrytning


Det som göms i snö kommer upp vid tö sägs det ju i visan och en av mina borttappade fendrar (fendertar) behagade att återkomma fastfruset i ett isblock. Men få loss den lyckades jag inte med.

  vårtecken


Hur som, det är vackert nu när isen och snön börjar smälta. Likaså är det skönt att skutan fick sig en ompyssling, hon mår bra i sin isvak, och besättningen kan mönstra av för en kortare landpermission efter väl uträttat arbete. Tackar.

 


Av jorden-runt-vartefter - 18 februari 2012 21:50

Arbete


Hela besättningen gick upp med tuppen, eller heter det med sjöjungfrun, och började abeta. Först åts givetvis en rejäl sjö-frukost, men kom ihåg att det är bara på söndagar som man får ägg och bacon. Utanför var det fortfarande mörkt när de första skruvmejslarna gick igång.

  


Dagens arbete började med översyn av batterier och batterigrupper, laddning mm. Någon durklucka har gått sönder och måste lagas.

  seriekopplade batterier    durklagning


En bit in på förmiddagen är det dags att ta en paus och gå upp på kajen och se på omgivningen. Vad är det för väder, blåser det, snöar det osv.

  


Eftermiddagen fortsatte med montering av en plattskärm för TV och dator. Först måste antenningång och strömförsörjning kollas. På en båt, även om denna är relativt rymlig, så blir det oftast trångt och svårt att arbeta. Man får iblad använda alla sina akrobatiska förmågar för att komma åt och få dit visa attiraljer.

   trånga arbetsställningar    plattskärmen på plats


Nu är arbetsdagen slut och vi i besättningen har ätit en god rotfruktsgryta, och sitter nu bara och myser och ljuger för varandra. Imorgon fortsätter arbetet, även om det är söndag, och jobbar man inte så blir det plankan. Vem har sagt att det ska vara enkelt på sjön.  

Av jorden-runt-vartefter - 18 februari 2012 00:10

Vackert


Nu har våren kommit? När jag vaknat till och druckit mitt morgonkaffe så slogs jag av vilket ljus som strilade in genom ventilerna. Jag klättrade upp i doghouset och insåg att det var solen som skapade ljusspelet. Vilken vårdag - klockan var bara tio och det formligen porlade av allt smältvatten. Kustbevakningen hade redan gett sig iväg på sin morgonpatrullering och brutit en vacker ränna ut från sin kajplats.

  här brukar kustbevakningen ligga


Jag tog en tur i hamnen och mycket av isen har försvunnit. Från massa minusgrader till några plusgrader i solen och det smälter snabbt. Nu har jag cirka femtio meter till fritt vatten. Funderar på att dra igång motorn, hissa seglen och försöka forcera isen och ge mig iväg. Men tyvärr går det inte, besättningen har ju inte anlänt än. De kommer först till kvällen.

  


Is och isformationer är vackra, men det är ännu vackrare när dom försvinner och värmen kommer åter.

  flytande isberg


Idag tog jag bort snön från del av däcket och la ut en matta för att förhindra att mina blivande besättningsmedlemmar slår omkull när de kommer ombord för första gången. Det verkar fungera bra och nu har mattan börjat frysa fast i däcket.

   "röda" mattan utlagd


Vid min promenad i hamnen så upptäckte jag en koster som jag inte observerat tidigare, och till alla kosterälskares förtjusning så lägger jag nu en nytagen bild för allmän beskådning.

  



Ovido - Quiz & Flashcards