Alla inlägg under januari 2013

Av jorden-runt-vartefter - 27 januari 2013 11:26

Vaken


… kan ju betyda att man är vaken, men också vaken, dvs hålet som man tar sig ner och upp ur i ett istäcke. Isen i hamnen har nu blivit så tjock att det är svårt att göra hål i den. Man får istället förlita sig på naturliga vakar eller konstgjorda vakar. Kustbevakarna tuffar då och då in och ut ur hamnen med en av sina båtar som är isgående, och då knäcker de och skyfflar runt en del is. Men tyvärr ligger deras gjorda vakar opraktiskt till, man ska ju relativt lätt kunna ta sig upp ur vaken också.

  kustbevakningsvak - svår vak

 

Utanför Excaliburs (en swan-kopia som ligger på land över vintern) brygga såg det ut vara en naturlig vak, men det visade sig vara en synvilla. Tjock och blank högpolerad is visade sig vara decimetertjock.

  synvilla


Jag vandrade vidare i badrocken och foppatofflorna och såg plötsligt en fågelskock som låg och simmade i en liten bassäng. Nära och bra också till en liten snurrbåt, utmärkt ner- och uppgångsplats. Det riktigt känns i vattnet att våren är i antågande.

   


Efter allt vakletande så tager man sig en stärkande promenad längs kajerna och så har den dagen börjat på ett bra sätt.

 

Av jorden-runt-vartefter - 24 januari 2013 21:43

Solsken


Vilken vacker dag det har varit i hamnen. Gnistrande kyla kring minus tio grader, men ett strålande solsken. Man riktigt ser hur isen tvekar om den ska bygga på sig eller ge efter för solvärmen. Kan inte vara någon lätt situation för en stackars hamnis. Båtskroven passar på att gnugga sig mot iskanterna och skapar lite större vak att ligga i, ett skrov vill gärna ha lite utrymme att röra sig i. Båtarna söker minsta möjliga vind för att få röra på skrovet lite grann. Riggarna måste få gnissla och knarra lite grann, det är långt till våren och lite rörelse är enormt viktigt och livgivande. Min skuta tog ett glädjeskutt när kustbevakarna ijämter började sjuva lite is då de startade upp motorerna och försökte komma loss från kajen. De misslyckades och är fortsatt kvar, men lite sprickor gav det i isen -och min skuta fick lite utbrottskänslor ett tag innan hon lugnade ner sig. Nu är det tillbaka till det vanliga igen, och inatt sover jag fastfrusen i isen som vanligt.

 


Inte bara jag är infrusen, vi är ett gäng som sitter fast som i skruvstäd så här års.

 

Av jorden-runt-vartefter - 23 januari 2013 20:03

Blank is


Kylan håller i sig och ligger runt behagliga minus tio grader. Kustbevakarna har ett evigt besvär att knuffa sig ut och in i hamnen då och då. Deras nya båt verkar vara kaputt, så de har fått kalla in en gammal trotjänare - och jag undrar hur dennes propellrar mår i isen. Nåväl, då och då knuffar de undan isen i hamnbassängen för att ta sig ut och efter senaste rundan så frös det till ordentligt vilken renderade i ett helt blankt istäcke i stor del av hamnen.

 


Det är faktiskt is på bilden, fastän man kan tro att det är riktigt stillaliggande vatten. Nu ska ju kylan fotsätta ett tag till så nu tror jag att kustbevakarna blir stillaliggande ett tag. De får svårt att ta sig igenom istäcket.


Andra båtar i hamnen använder lite olika metoder. De flesta låter sig bara frysas fast, precis som jag gör. Andra försöker ha en vak kring båten, vaken görs på lite olika sätt. T ex genom att bilda vattenströmmar kring och under skrovet. En del låter motorn gå då och då. Knepen är många.

   


När det är så här kylslaget så blir det mycket inomhustid och just idag passade jag på att kolla lite statistik avseende min blogg. Det är 16:e månaden som bloggen är igång. Jag börjar närma mig det 300:e inlägget. Jag räknade samman och konstaterade att bloggen visades 17 157 gånger förra året, eller i snitt 47 gånger per dag går någon in och tittar på bloggen. Jag har lagt ut över 1000 bilder. Jag tänker blogga på och hoppas att ni fortsätter att följa mitt båtliv. Nu tar jag en kvällspromenad innan det är dags för bingen och en bra bok.   

Av jorden-runt-vartefter - 20 januari 2013 19:02

Mäktigt


Vilken helg det har varit. Först riktigt kallt, ner mot minus 19 grader här i hamnen. Lördagsmorgonen började med en sjörök som som var bland det mäktigaste jag skådat i det avseende. Några bilder får tala för sig själv.

 


  som Lützen-dimma ...    ... och krutrök


Men trots kylan utomhus så är det varmt innanför skrovet och jag och skeppskamraten ägnade helgen åt diverse arbete. Bland annat åkte den gamla tvättmaskinen ut, dyk-Pelle tog den omedelbart som reservdelsmaskin till sin tvättmaskin, och utrymmet under dagkojen där den suttit monterad tänker vi bygga om till stuvningsutrymme med hyllplan. Bland annat ska skrivaren stå på en av hyllorna. Alla ketcher med självaktning har ett trådlöst datanät ombord med server, router, skrivare mm och så har även denna ketch.

  tvättmaskin bort ...      ... och ett utmärkt stuvningsskåp


Lite kvarvarande delar av det gamla värmesystemet fick också gå hädan. Tanken är att det gamla vattenburna värmesystem ska ersättas av ett varmluftsystem med dieselbrännare. Men tillsvidare är det elvärme som gäller ombord. Lite mer LED-lampor kom också upp och nu är det riktigt ljust i salongen om man tänder upp alla befintliga lampor. LED varde det här.

  gamla elemet vid lejdaren redo att kastas på skroten


Mellan arbetspassen var det bara att gå upp på kajen, ta en promenad och njuta av en riktig gnistrande vinterhelg. Här kommer lite mer bilder att vila ögonen på.

 


och lite miniatyrer

          


Nu när det är så här kallt och vindstilla så bygger islagret på snabbt och för första gången denna vinter så ligger skutan stilla i vattnet, infrusen.

 


Och det mesta fryser fast och in när det är så här kallt. Nu rör sig ju skutan lite grann hela tiden och till slut har hon skavt sin egen lilla vak som hon ligger och rör sig i. Just nu när jag skriver det här så gnisslar och jämrar det sig om skrovet. Temperaturen har gått upp till minus två grader och isen har redan börjat mjukna.

  infrusna skrov ...   ... och längst in Alida


Det har varit en härlig helg i hamnen, kallt, sjörök, lagom med arbete, trevligt sällskap, härligt vinterväder - vad kan man mer begära av tillvaron! Jo, en kosterbild säger säkert någon, och då får det bli en sådan bild som avslutning. Ha det där ute i förskringringen, er man i hamnen.

   

Av jorden-runt-vartefter - 17 januari 2013 20:53

Vår ...


är väl lite tidigt att börja ropa på. Utanför båten på kajen så ligger det drivor av snö, och i och med att det har varit tö i olika omgångar så ligger det is längst under. Det är snygga saltomorlaler (vilket ord) man gör när man ger sig iväg för att hämta en dunk med dricksvatten då och då. En kustbevakare skrattade sig harmynt när jag gjorde en dubbel salkow med skruv och slog i så det knakade i ryggslutet - men lite senare bjöd han på kaffe ombord på sin båt efter att jag förklarat det olämpliga i hans beteende, ja ja - några hårda ord använde jag.

 


Ibland så frågor någon ny bekantskap var jag bor - och då man säger att man bor på en båt så ojar sig personen ifråga och frågar är inte det väldigt spartanskt, trångt, kallt osv - och då får man förklara hur det är att bo på en båt av den här storleken. Dvs jag har fyra dubbelhytter, jag har ett badrum med toalett, jag har en toalett till, jag har en extra bädd i salongen, jag har elspis och ett extra spritkök, jag har två kylskåp, jag har en "stor" salong med soffa (bäddbar med två extra sängplatser), platt-Tv, mediaspelare med bibliotek, barskåp, sittplatser för ungefär 6-8 personer, jag har varmvatten i dusch och kranar, jag har element som gör att det är ca 19-20 grader varmt oavsett hur kallt det är ute osv - jo, det är väldigt spartanskt att bo på en båt av denna storlek, men jag står ut för att det är skönt att kunna lätta ankare och segla iväg när man känner för det -  t ex framåt våren, när den nu kommer.

      

Av jorden-runt-vartefter - 16 januari 2013 21:11

Mitt i veckan


Onsdag och en bit in i januari, vintern har kommit tillbaka och en twitterkompis som bor på Värmdö skrev att det kommit 25 sm snö där, och minst lika har det kommit i min hamn. Presenningarna som täcker skutan bågnade av snö på visa ställen så det var bara att hukande ta sig fram och med kvasten få snön att hasa ner i sjön. Isen har inte lagt sig helt, utan det är lite isflak här och där, och lite tunn isskorpa längst in mot bryggorna där vattnet är som mest stilla.


Just nu har jag två el-element igång och på lägsta effekt så orkar det hålla ca 19 grader varmt inne i båten, men då har jag stängt igen vissa utrymmen så att mindre volym behöver värmas upp. Men om det blir minus 10-15 grader till helgen som det ryktas om så är det nog läge att dra upp ett par effektsteg.


Som jag har skrivit om tidigare på bloggen så har vi en hemsida med ungefär samma namn, http://jorden-runt-vartefter.se och där har nyligen den planerade färdplanen för våren och sommarens nedsegling till Medelhavet och Grekland lagts ut. Grovt är nedseglingen indelad i tre etapper om vardera cirka tre veckor, och varje etapp har flera delsträckor - och vid dessa etapper och delsträckors start- och slutpunkter så finns det möjlighet att mönstra på eller av skutan som medseglande besättningsmedlem. Varför inte passa på att ge sig ut på en eller ett par veckors segling när nu möjligheten erbjuds. Gå in på hemsidan och titta vilka sträckor som erbjuds - och våga att ge dig ut på stora havet ett tag i glada vänners lag.

  snart åker täckningen av och då är det dags att mönstra ombord      

Av jorden-runt-vartefter - 12 januari 2013 21:37

Tv-kväll


Det har varit lite frostigare och kallare ett par dagar. Det har blåst ordentligt och skutan har gungat och krängt som bara den. Nu när hon är helt täckt, tänkte lägga in en religiös kommentar där men avstår, är det svårt att komma åt fall och annat i masterna, och i vissa vindriktningar så piskar det och slår i masterna. Ni som har sovit på segelbåt vet hur det kan låta när en lina eller två är fri och slår mot mastmaterialet. Jag har gjort vad som går utan att montera bort täckningen, vilket vore ett gigantiskt jobb, men ändå är det inte helt tyst. Men som gammal sjöman är man van vid att det alltid är ljud ombord på skutan, och lite klapper i masterna står man ut med.


Av en god vän fick jag de sex senaste Falk-filmerna överförda till min dator, och tre kvällar i rad har det blivit tv-kväll ombord. Plattskärmen, datorn och ljudet från stereon fungerar utmärkt tillsammans. Det är som den värsta bio-salong när man drar igång. Nu är det sex filmerna körda och jag ska nog gå in på vår nya TB-disk och kolla efter någon mer film. Det är mysigt att ligga i soffan med ett glas rött och se på filmer. Hoppas att ni har en bra lördagskväll där ute.

  1.    
Av jorden-runt-vartefter - 9 januari 2013 23:33

Lugnt


Knappt en krusning på vattenytan, lite nederbörd, lite halt på kajer och bryggor, men annars är det helt lugnt i hamnen. Det har varit eller är någon eller några minusgrader, men helt okey för ett båtboende och elementen behöver inte jobba allt för hårt. Kustbevakarna drog ut till havs igen och då kan vi i hamnen plocka fram vårt smuggel och ägna oss åt lite socialt umgänge.

 


Min skuta är vackrast där hon ligger med sitt vita överdrag längst in i hamnbassängen. Från dyk-Pelles båt längst ut ringlar det sig lite dieselrök från skorstenen för värmens skull, men Uffes pråm är helt utkyld, han bor ju på värmen på vintrarna.

Nu tar jag en sväng och kollar förtöjningarna innan det blir dags för bingen.

Ovido - Quiz & Flashcards