Senaste inläggen

Av jorden-runt-vartefter - 17 juni 2013 14:27

Till hafs


Nya ankarspelet kom på plats i går kväll, trots ihärdigt varannan-timme regnande, och vid 2300-tiden kröp vi till kojs.


Lite sjöstuvning och sjösurrning innan loss från kajen i Nogersund. Kort omgruppering till bunkerplatsen och så mer diesel i tanken. Det finns utrymme för 1200 liter i tanken och undrar om den någonsin kommer att bli helt påfylld, diesel är inte billigt. Men det här är en segelskuta, och seglas ska det så mycket som möjligt.

 


  Hamninloppet läggs akter om och Hanö-bukten ligger framför


Nu åker seglen upp. Vi använder den nya kapstan till att hissa storseglet, och det behövs finliras lite med block och stopp för att det ska bli smidigt och hanterbart, men lättare är det definitivt än att hissa för hand.


Inga jättevindar idag, och vinden rakt emot oss så det blir att sakta kryssa oss söderut.

 


I bland är det roligt att ratta för hand, men oftast är det autopiloten som får ta hand om rorgängandet.

 


Och medans autopiloten jobbar kan man ju ta sig en liten konjak och skriva blogg.

 


Av jorden-runt-vartefter - 15 juni 2013 18:36

Snart ...


... är det dags att lämna det trevliga Nogersund och ge sig ut på havet. Det har varit trevlig, och skyddat, att ligga här. Hamnen är verkligen genomtänkt byggd och de olika hamnbassängerna är väl skyddade från Hanö-buktens ve och väl.  


Ligger man i den inre hamndelen så ska det mycket till för att några vågor ska tränga sig in och gunga skrovet. Från den del där Alida har varit parkerad så är det också skyddat från inträngande sjö. Visst kan det blåsa och ta i i riggen, men sällan så det stör. Men på måndag ska vi i alla fall ta oss ut genom hamninloppet och ge oss ut på det stora havet och söderut, först mot Ystad och sedan vidare mot Danmark. Återkommer senare med rapport från dessa seglatser.

  hamninloppet


Nu återstår lite pyssel ombord innan vi är nöjda för den här gången. Ankarspelet ska kompletteras med en stabiliseringsplåt, en AIS ska kopplas in till GPS-plottern och VHF:en, länspumpar ska ytterligare kontrolleras och kompletteras vid behov. Morgondagen är arbetsdag -ikväll blir det hamnkrogen och grillning. Det är slitigt ombord på ketchen Alida

 



Av jorden-runt-vartefter - 8 juni 2013 14:42

Arbete och historia


Det händer mycket i lilla Nogersund. Ett nytt ankarspel är på väg att ta plats på skutans fördäck. Ser litet och smäckert ut, men elmotorn är monterad under däck. Samma kätting som tidigare kan användas och tur är väl det för kätting är inte billigt.

       


Sedan händer det märkliga saker ibland, även i lilla Nogersund. En äldra man stod plötsligt på kajen och talade om att han ägt Alida för ett antal år sedan. Hon hade då hemmahamn Karlshamn under något år. Han skulle hem och gräva i sina lådor efter dokumentation och bilder då han inte riktigt kom ihåg när detta var i tiden. En annan man kom förbi och berättade att han hade provseglat Alida under 2001, och han kom tillbaka med bilder och en tidningsartikel om hur båten byggdes. Plötsligt vet vi mycket mer om vår skuta. Som sagt var, märkliga saker händer i vår lilla värld då och då.

 


En före detta ägare och den nuvarande ägaren, ni får själv lista ut vem som är vem.


  En f d spekulant bidrog med foton och en tidningsartikel


Så det händer saker som man inte kan förutse, men roligt är det - och när man inte jobbar på skutan eller spårar historiken så kan man ju grilla sig en köttbit och dricka en pilsner.

 

Av jorden-runt-vartefter - 6 juni 2013 11:08

Nationaldag


Strålande solsken, vindstilla, svenska flaggor och fanor - vilken fin dag det är, NATIONALDAG. Inte nog med det, det är exakt tre månader sedan jag tog mig an en ny lättmatros och det har visat sig vara en mycket lyckad manöver. Ljuv musik har uppstått och jag strosar numera omkring på fjäderlätta rosa moln. Livet är ändå för härligt.


Skutan ligger just nu fast i Nogersund och vi planerar för sommarens segelutflykter. Skeppskamraten är på väg hitåt landvägen och nationaldagen ska firas med lite grillning, vin och kanske någon liten snaping. Lite vindfyllda segel är inte fel att vila ögonen på medan jag funderar på vad att skriva mer.

 


och ett par till, håll till godo

                    


Sådär ja, kvoten vindfyllda segel är uppnådd. Nu är det ju så att det alltid finns saker att göra på en båt och denna skuta utgör inget undantag. På programmet står bl a montering av ett nytt ankarspel, det gamla har gjort sitt, och detta är dessutom utrustad med en kapstan, vilket kommer att underlätta t ex sättning av storseglet. Den tygtrasan är inte lätt och att kunna winscha med hjälp av kapstanen kommer att bli en en ren fröjd. Länspumpen i aktra kölsvinet har behagat få slangbrott och det måste således åtgärdas å det snaraste. Som sagt, arbete finns det alltid ombord.

 


Men nu ska jag låta er fira nationaldagen på ert egna sätt, jag och vi har i alla fall en sjusärdeles fin dag ombord på Alida. Det svenskaste som finns vajar stolt från mesan-dirken. Sverige, Sverige Fosterland till er alla.

     

Av jorden-runt-vartefter - 28 maj 2013 17:19

Saknad


Att sitta här i storstadens vimmel och längta till sin skuta är inte lätt. Livet innehåller delar som man inte kan påverka, en del som man önskar ska hända - har träffat en fanstastisk människa - och andra saker som man inte vill ska hända - måste förändra sommarens planerade seglingar. Men när det händer nya och önskade och önskade saker så gäller det att ha alternativ, inte stå handfallen med skägget i brevlådan. Oavsett, så är det för lång tid sedan jag trampade skutans däck, stödde mig mot stormasten och hörde vindens lek i riggen.


Men nu är det bara några dagar kvar så kan jag åka ner till platsen där skutan ligger och så kan hon och jag umgås under några dagar. Snart blir det segling igen - oh vad jag längtar efter att känna henne spjärna emot mot naturens krafter.

   

Av jorden-runt-vartefter - 18 maj 2013 12:27

Skönt och föränderligt


"Att segla är nödvändigt", "att segla är att leva" - citaten och sanningarna kring segling är många. Uttrycken har givetvis födds ur verkligheten, d v s någon sitter och filosoferar och upplever något stort i just det ögonblicket, tankarna fästs på papper eller sägs till omgivningen - och ett nytt sant och nära uttryck har kommit till, och kanske sprider sig och blir ett månganvänt begrepp. Just i detta ögonblick som bilden visar kan jag tänka mig att jag skapade embryot till just ett sådant uttryck.

 


Att segla är skönt, motorn slås av och bara vinden - naturen - står för kraften som för skutan framåt över vattnet. Ibland trycker kraften till lite extra och båten lutar lite grann, det människobyggda föremålet böjer sig för naturkraften. Sedan tycker naturen att den visat vem som bestämmer och kraften avtar och skutan får räta upp sig, och så fortsätter det i evighet. Det är skönt att segla och att fascineras av matchen mellan natur och människa. Ingen behöver vinna eller förlora - det är bara skönt att få vara del av den lekfulla, men ibland också allvarliga, tvekampen.

 


  naturen tar i lite grann för att visa vem som bestämmer


 och så lite harmoni


Men tillvaron är föränderlig och just nu gör vissa omständigheter att vår planerade nedfärd till Medelhavet måste omvärderas. Det är en blandning av påverkbara och icke påverkbara faktorer som gör att det måste till omplanering. Exakt hur det kommer att bli återkommer jag till så fort läget har stabiliserat sig. Tills vidare ligger skutan i Nogersund och mår bra. Följ händelseutvecklingen live här på bloggen.

     


Av jorden-runt-vartefter - 11 maj 2013 18:39

Nogersund


Segling och motorgång från Ystad till Nogersund. Det var inget roligt att ligga i färjehamnen i Ystad, och riskera att bli sönderslagen när katamaranerna gick in och ut med häftig sjöhävning som följd. Således omgruppering upp till Listerlandet och Nogersund. Inloppet till hamnen var ett litet nålsöga i fjärran - men hittades i alla fall.

 


Hamnen består av tre bassänger och vi fick plats i en den mellersta, framför fiskebåten SG 81. Under vintern hade en finsk 60-fotare legat på platsen och den hade 3 meters djupgående och hamnkaptenen var således rätt säker på att vi skulle flyta in - och mycket riktigt, ekolodet visade på fyra meter när vi väl lagt till vid kajen.

 


Den nya svenska semesterformen husbil har kommit till Nogersund och rakt över hamnbassängen finns en sedvanlig ansamling av husbilar.

  husbilsparkering


Nu kommer skutan att bli kvar här ett tag innan vi ger oss iväg på vidare eskapader. En del arbeten måste genomföras för att bli seglingsfäiga, bl a nytt ankarspel. Autopiloten kopplade ju ur vid förra seglingen, men efter lite knappande av skeppskamraten så ville den vara med igen.

  Nogersund


Men ikväll glömmer vi segling och arbete, och går på hamnkrogen - i hamnar som har hamnkrog trivs jag som bäst

 

Av jorden-runt-vartefter - 7 maj 2013 19:10

Lite bilder


Nu har skutan legat en vecka i Ystad, inte i rätt hamn men lik väl i den kommersiella färjehamnen. Nedseglingen från Oxelösund provade en del system ombord och det mesta höll måttet, men tyvärr föll styrautomaten ut. Felkod på displayen och dikt roderutslag är inget roligt, och framför allt inget som går att segla med som kurshållande system. Att köra utan autopilot kortare sträckor är okey, men dygn efter dygn är det inget att hurra över. Speciellt inte om man är en minimal besättning. Nu måste en del saker ses över innan fortsatt längre segling.

 


I lätta vindar gör skutan 6-8 knop och det är bekvämt att styra, men brallar det i så ökar trycket och svårigheterna. Det blir jobbigt att stå till rors timme efter timme.

 


I helgen som kommer omgrupperar vi skutan från Ystad till Sölvesborg och till en hamn som är mer anpassad för den här storleken av båt. Jag återkommer me rapport efter den seglingen, eller motorgången beroende på vilket väder som bjuds.

   

Ovido - Quiz & Flashcards